ये वादा है

तुमने कहा
“नहीं छोडूंगा मै उसे
ये मेरा फैसला है
क्योकि
शायद मै उसे तुम से
ज्यादा प्यार करता हूँ ”
चलो पता तो चला कि
प्यार भी कम ज्यादा होता है
तुलता है वह भी
तराजू पर.
मै प्यार मे रिश्ता ढूंढ
रही थी क्योंकि
रिश्तों से प्यार नहीं मिला था,
पर तुम क्या ढूंढ रहें थे
तराजू लेकर.
क्या तोल रहें थे,
कौन तुम्हारे लिये कितना अच्छा है ?
कभी फिर किसी रास्ते पर
मिलेंगे तो देखेंगे तुम्हारा
बही खाता.
ये वादा है
पर आज नहीं,
क्योकि आज मुझे भी एक तराजू
खरीदनी है
क्या पता कब ज़रूरत पड जाये
प्यार को तौलने की.
[मुक्त प्रकाशनाधिकार रचना सिंह]

Share:

Author: Super_Admin

40 thoughts on “ये वादा है

  1. Thank you sir for finding this poem of use to you . I would request you to tell the readers that they should post their comments freely on this . Most readers feel that comments mean “praise” . I think they should post comments to start a “charcha” . How they feel about the poem. is it ok in todays context . how far has the author suceeded in saying what she wants and also what they unerstand the author is saying. the readers have the freedom on this poem to rip it apart and give their feed back and then the author should have a comment to give his/her opinion

  2. मैं रचना जी के विचार से पूर्णतया सहमत हूँ, टिप्पणी का मतलब न ही आलोचना है और न ही प्रशंसा ये समालोचना का एक भाग है, जिसमें निष्पक्ष प्रतिक्रिया ही देनी चाहिये। परंतु ऐसा करना शायद बहुत आसान भी नही है, क्योंकि ये प्रक्रिया जहाँ कुछ लोगो को आहत कर सकती है वहीं विवादों को आमंत्रण भी दे सकती है, क्योंकि ज़रूरी नही कि सबके विचार एक से हों।

  3. kanchan
    after reading this poem do you feel it touched you , do you feel you went thru this sometime in life ie to say can you associate your self with this poem if yes then you should FREELY write . analyse the poem as you want . i and mr shastri want a debate on the posted article

  4. I dont know whether you will accept this comment or not and whether you will like it or not … but here it is ……

    This poem is not so good. The July 2 comments by the author are much more interesting to me than the poem!

    Anger should be forgotten the moment its no longer required. Anger is useful only for a few moments.

    Rachna writes very beautifully. I dont know how she manages such good poems, at such an industrial speed.

    However, this poem appears revengeful to me.

    I do not like such poems, so I did not comment on the authors original site and also it did not strike my heart, as her other poems usually do.

    In real world, ppl do “love” each other differently because nobody teaches, how to love a person or thing that you do NOT like – so loving becomes same as liking. You only love something that you like and the more you like a thing, the more you love that thing …
    and thats a splendid confusion, from which it is so difficult to come out ..

    and liking does fluctuate with time.

    so in real world, definitely, ppl say, that they love someone, more than the other because their balance (“tarazoo”) is their liking.

    They like someone more than the other, so they say that they “love” someone more than the other, as long as that liking is more …
    Even the author puts it the same way
    क्या तोल रहें थे,
    कौन तुम्हारे लिये कितना अच्छा है ?

    Its unfortunate but true and this does lead to breaking of relationships. Relationships should be beyond liking but when love becomes liking, then definitely relationships get strained too… and then the feeling described by the author
    मै प्यार मे रिश्ता ढूंढ
    रही थी क्योंकि
    रिश्तों से प्यार नहीं मिला था,
    is the result because there is no love in relationships – they are based on liking, not on love, so its not possible to find
    love in relationships….

    “charcha” concept is very interesting though..
    Lets see what others have to say ..

    ++++++++ REQUEST TO SHASTRI JI ++++++++++
    Sahstri Ji, Thank you very much for posting Rachna’s poems. I am one of the regular readers of her site and I would be very interested to read more and more comments on her poems because like you said – “her poems touch many people” ..

    However, request, Shastri Ji, please always point a link DIRECTLY to the page of the concerned poem, so that the reader can DIRECTLY go to that page, to read comments, if any, posted by the readers of the original site. Giving a link to the front page of the blog may be confusing because the SAARTHI reader may have difficulty to find the relevant poem on that page, especially if the author is as speedy as Rachna.

    Also, “Share This” plugin used by you, does not allow multiple email ids to be written at one time, in the Email TO address box.
    I do know, that this is an inbuilt feature of the site/ software used by you, but may be, you might know of some other plugin, that might allow this useful feature.. or else you would probably know better where to suggest ……..

    and long name is only a small test to see if this form would accept long names or does it damage formatting… and some humour may be…

    plus there is no prior info whether comments are moderated or would they be posted immediately…. i am feeling a bit odd before pressing the submit button………

    Sorry……… Thank you!

  5. hope others can make some sense in my comment.
    when i read it again, its quite confusing.
    good luck everybody!

    and i kind of like this immediate posting of the comment – instant cofeeeeeeeeee!

  6. Dear Hello Testing, the most important comment you made in this posting about your own posting is

    “”when i read it again, its quite confusing.””

    Yes, I think you need to do a bit more of analysis, as Sarathi did not choose this poem blindly. We do not have a lot of bandwidth to waste. Rachana’s poems get more than 100+ hits a day on our website and that is a lot of bandwidth for someone who is not part of Sarathi.

    I suggest that you read it all with a cool mind.

    Long names can create problems, but we do have many solutions for that, and will implement it if too many breakdowns occur.

    Shastri JC Philip

  7. the poem touched me really in a very diffrerent way..
    {Its unfortunate but true and this does lead to breaking of relationships.}
    This is the single sentence of Hellohello Testing’s comment with which I’m agree. And I think he should also be agree that most of the touching poetries are the birth of such unfortunate truth which lead to breaking of relationship.
    It’s also true that a person has right to love someone less or more but it becomes painful when that person sighs for one, promises to live n die with him,says to belive that he couldn’t live without you… n when he begin to believe on his words….! He says that he loves someone other more than you.He says-
    “नहीं छोडूंगा मै उसे
    ये मेरा फैसला है
    क्योकि
    शायद मै उसे तुम से
    ज्यादा प्यार करता हूँ “
    And U say spontaneously
    चलो पता तो चला कि
    प्यार भी कम ज्यादा होता है
    Very natural and touching way of expressing emotions…!

  8. @Hellohello Testing’s
    @ kanchan singh chouhan
    thank you for your charcha . i am waiting for few more to pitch in their comments or contradict your comments so on so forth

  9. मै इस कविता के विपक्ष में लिखना चाहूंगी…
    सबसे पहले माफ़ी चाहूँगी कि मुझे समालोचना करने में देरी हो गई…
    अब बात आती है रचना जी की कविताओं की तो उनकी अधिकतर कवितायें दिल को छू लेती है…क्योंकि वो वही लिखती है जो वो अपने चारो तरफ़ देखती हैं…हाँ कई बार एसा भी होता है मै जो चीज ढूँढ रही होती हूँ वहाँ नही मिलता…जैसे की आज इस कविता में…सच यही है कि प्यार का कोई मोल नही होता…मगर सच यह भी है कि आज प्यार का इन्सान मोल पहले लगाता है…
    प्यार रिश्तो में बट गया है…प्यार को तौल सके एसा तराजू ना कभी बना है ना ही बन सकेगा…मगर एक एसा तराजू है जो प्यार को तौल सकता है…वो है हमारा विश्वास…कविता में हर बात मैने पढी बहुत ध्यान से मगर यही आकर रूक गई

    मै प्यार मे रिश्ता ढूंढ
    रही थी क्योंकि
    क्या प्यार किसी रिश्ते का मोहताज है? मुझे नही लगता प्यार तो एक पवित्र अहसास है जो दिल की बात दिल ही समझ सकता है…हाँ हो सकता है आप उन रिश्तो कि बात कर रही हो जो एक परिवार बनाते है मगर उन्हे तौलने की आवश्यकता ही नही वो भी एक विश्वास पर टिके है…

    शायद मै उसे तुम से
    ज्यादा प्यार करता हूँ “
    शायद क्यों? हाँ प्यार कम ज्यादा हो सकता है मगर इस वाक्य से पता चलता है कि आज यही स्थिती हो गई है खुद पर भी विश्वास नही जो शायद कहा गया है…निसन्देह प्यार जो करता है सबसे अधिक ही होगा मगर जो तुम प्यार करते हो उसकी तुलना किस प्रकार करोगे भगवान को सभी प्यार करते है कम ज्यादा का सवाल ही नही उठता…एक माँ से पूछिये जिसके चार बच्चे है किससे अधिक प्यार करती है…किस बच्चे को माँ का आँचल कम मिला किसे माँ ने दूध कम पिलाया… नही है ना इसका बहिखाता…बस यही फ़र्क है प्यार करने में और प्यार का दंभ भरने में…
    मुझे ये कविता पढने में अच्छी लगी मगर मेरे दिल को छू जाये एसा कुछ नही लगा…वरन कवि ने प्यार को तौलने की बात कही अगर कविता में एसा लगता की कवि खुद इस बात से सहमत नही की प्यार कोई तौलने की चीज है वरन कवि खुद लिखता है…

    क्या पता कब ज़रूरत पड जाये
    प्यार को तौलने की.

    माफ़ी चाहूँगी अगर कुछ ज्यादा लिखा गया है…या कवि मन को आहत किया है मैने…

    सुनीता

  10. thanks sunita for writing . i was waiting for your comment . and why should there be any hurt because of comment . WE HAVE ASKED FOR IT .

  11. Wow!
    This Charcha concept is really GREAT!
    Sunita Ji never gave such big comments earlier.
    She has written very nicely. I really like her comment writing style.
    Kanchan has also written well.

    My comment has caused anger, even though that was not my intention and its entirely my loss.

    Since Shastri Ji has also found my comment confusing, I will try to clarify again in some direct lines, in a point by point fashion, although the matter does not really suit this writing style, still here is my attempt to clarify…

    1. I agree that whatever has been described in the poem, does happen in real world. Its unfortunate but true. So the poem is indeed realistic and the words and language used by the poetess is quite good – it does convey what is happening these days.

    2. I think, this happens because
    a) Relationships have become business, where ppl try to evaluate who is more “useful” to them, as correctly written by Rachna Ji
    क्या तोल रहें थे,
    कौन तुम्हारे लिये कितना अच्छा है ?

    b) Second reason is that ppl only love what they like. They cannot love someone they dont like. In whichever relationship, the person concerned, learns to love, even when he/she does NOT like, that relationship becomes unbreakable. Example, I have seen many cases, where the mother/father is always loving to the child, even when the child has not fulfilled, even the basic expectations of the parents – thats because the parents know, how to love the child, even though he/she does NOT like the child.. they still take care of the child, whenever the child needs them, even though the child has grown up now and has not come up to expectations of the parents…
    If more ppl can love without liking, only then relationships would be better, because liking will always change with time, but relationships once made, must be timeless and not based on the fancies of LIKING, which will always keep changing and then there will always be ppl who will search like
    मै प्यार मे रिश्ता ढूंढ
    रही थी क्योंकि
    रिश्तों से प्यार नहीं मिला था,

    In fact the above words are quite nice and can stand on their own weight, alone too, without any “storyline” or context.

    3. I did not like this poem because I find it revengeful – the author herself wants to check the ledger balance and buy a balance to weigh love one day… (and Sunita Ji has remarked very well on this..) This is a matter of personal liking. However this is only “liking”, which has very low significance in my conscious. Others may of course like the poem…. so its perfectly OK to put this poem on Sarathi…so Shastri Ji, please do not take offence to my not liking the poem – my liking has no significance whatsoever ..

    and I would like to respond to everybody who commented

    @ShastriJi
    Long name was only a small mischief. I apologize and seek your forgiveness. I used to write software long time back and these kind of bugs are common in todays “express” software and I only wanted to play a small mischief. I had no malicious intention at all. In firefox, it wasnt a big prob, but may be, in other browsers it “pushed content down” as Rachna Ji told me. Hope you will forgive and sorry for the inconvenience to you.

    As for “analysis”- Sir, I am untrained and comment only as a layman.

    and “hits” only point to
    1. The popularity of Rachna Ji, which in my opinion is very good
    OR/ AND
    2. The trust that your readers have in your selection, which again I think is tremendous.
    However, you will agree, raw hits are not a good indicator whether a poem has been liked, because a visit by someone, does not mean the visitor liked the poem too…

    However if I know the author even a little bit, I know, she welcomes comments – positive or negative..

    Hope you will forgive my mistakes.

    and Sir, please do give us your valuable comments on the poem too… Thanks.

    @KanchanJi
    I completely agree with whatever you say. Your comment is very good.
    However I disagree with “It’s also true that a person has right to love someone less or more”
    Love should not be less or more – liking can be less or more …
    The difference between love and liking can be understood from the example I gave above and also as written by Sunita Ji – a mother loves all children equally. However I wish to add, that I think the mother can surely like someone a little more (“ladla/ladli” have always existed, but love is same for all children) thats perfectly human and realistic… so a subtle difference between loving and liking exists and if ppl are more conscious of it, less relations would get strained ……..
    Good to read your comments.

    @Sunita Ji
    Very nice to read a long comment from you.
    How can trust(Vishwas) measure love? I would be very interested to understand this – if possible could you please expand on this or give some example… please do so, only, if it does not inconvenience you and hope the moderators would permit this, even though it might get out of the strict context. Thanks.
    क्या प्यार किसी रिश्ते का मोहताज है? is a very very valid question and your reply is perfect.

    @RachnaJi
    I think everyone would definitely like to read your comments too and I am waiting for the same. Hope you will post them in the end.
    I misunderstood. Hope you will not misunderstand the comments – they are only comments… without any weight!
    Thanks and regards.

    @Everybody else reading this
    Hi!
    Please do write whatever you feel about this poem… even if its one or two lines….
    Thanks for reading! 😉

  12. Dear Anon

    no, I did not say that I was confused. On the contrary, the following is a quote from your comment:

    “”hope others can make some sense in my comment.
    when i read it again, its quite confusing.””

    It is you who said that your posting is confusing.

    Thanks for trying to post a clearer comment

  13. Dear Anon

    one more point, yes I agree that raw hit by itself does not indicate anything. However, Rachna’s poem has been getting very high hits for the third day today.

    This is unusual on any website, unless an article catches the eye of a lot of people. I thinks that is a lot for Rachna and also for Sarathi to rejoice in.

  14. @Shastriji
    hits are for sarathi and not fore ये वादा है . the concept will pick up
    “and Sir, please do give us your valuable comments on the poem too… Thanks”
    i am alos waiting like HHT for your comments on the poem on sarathi
    @ Anon
    hits are no indicative i agree because if its my poem i can click several times in a day !!!!!!!!!
    but i am trying to contact people who read my blog and asking them to post here so that this concept may take off where the writer willingly enjoys ripping of the actual poem and then honestly tell everyone what they ment कविता में बात सीधी न कह कर इशारे से की जाती है

  15. अगर प्यार के लिये इतनी लम्बी बहस चले और इतने पन्ने भरे जायें तो यकीन मानिये आपने प्यार को जाना ही नहीं। यह तो वह अनूभूती है जिसे ना तो बयां किया जा सकता है ना ही तराजू में तौला जा सकता है।

  16. रचना जी से हार्दिक अनुरोध करता हूँ कि अपनी टिप्प्णियाँ हिन्दी में लिखा करें ताकि मुझ जैसे लोग जिन्हें अंग्रेजी का ज्ञान नहीं है; भी उन्हें समझ सकें।

  17. Dear Rachna,

    nobody can artificially increase hits on our site because we use software to eliminate two things

    1. All our own hits are totally eliminated from the count
    2. All multiple clicks are eliminated from the count

    so the statistics we have is an absolute indication of individual hits from individual IP numbers.

    Sarathi is run on professional lines !!!

  18. @ सागर चन्द नाहर जी
    “अगर प्यार के लिये इतनी लम्बी बहस चले और इतने पन्ने भरे जायें तो यकीन मानिये आपने प्यार को जाना ही नहीं। यह तो वह अनूभूती है जिसे ना तो बयां किया जा सकता है ना ही तराजू में तौला जा सकता है।”

    मै आपकी बात से पूरी तरह सहमत हू| प्यार को तराजू में नहीं तौला जा सकता है, पर फिर भी, जो कुछ रचना जी ने लिखा है – प्यार को तराजू में तोलना, आदि आदि.. आजकल बहुत आम हो गया है | क्या आप ऐसा नही मानते ?

    मुझे भी मेरी गलती का एहसास जरूर है, की कविता पर लिखते-लिखते, विषय से ही दूर हो गया! बस शुक्र यह है, की अब तक शास्त्री जी, या रचना जी ने कान नही खीचे 😉

    आपने टिप्पणी की – आपका बहुत बहुत शुक्रिया | आपका आभार |

    कविता आपको कैसी लगी यह भी जरूर बताऐ! आपकी टिप्पणी का इँतजार रहेगा!

    और रचना जी की अन्य कविताए भी जरूर देखिएगा! शुक्रिया !

    आपकी टिप्पणी पढ कर अच्छा लगा!

    @Rachna Ji
    “hits are no indicative i agree because if its my poem i can click several times in a day !!!!!!!!!”
    Goooooooooood sense of humour! 🙂
    and I wrote willingly.

    @ सभी पाठको से निवेदन
    जो इस कविता मे रुचि रखते हुए, इस पेज पर आए है, आप सब पाठको का शुक्रिया, और आप से हार्दिक अनुरोध है, की कृप्या टिप्पणी जरुर दे! आपकी टिप्पणी पढ कर अच्छा लगेगा| शुक्रिया!

  19. आदरणीय शास्त्री जी माफ़ी चाहती हूँ वक्त नही होने की वजह से टिप्पणी का जवाब नही दे पाई हूँ…
    बहुत अच्छा लगा कि किसी और को भी पसंद आये मेरे विचार…उन्होने पूछा “How can trust(Vishwas) measure love” मै जवाब देने की पूरी कोशिश करूंगी…
    सबसे पहली बात प्यार को तौलना नामुमकिन है मगर प्यार जब किसी से होता है उस पर हमे सम्पूर्ण विश्वास होता है अगर किसी पर विश्वास नही होता तो वहाँ प्यार होने का प्रश्न ही नही उठता।
    विश्वास ही एक ऐसा तराजू है जिसमे प्यार को परखा या तौला जा सकता है…कई बार आँखो से देखा हुआ और कानों से सुना हुआ गलत भी होता है अगर हम हर बात जो देख रहे है सच मान कर प्यार पर शक करें या सुनी सुनाई बात पर यकीन कर शक करें तो प्यार नही है लेकिन अगर मन में विश्वास है तो शक की कोई गुंजाईश ही नही होती…

    अब मुझे एक बार विश्वास की परिभाषा पर लिखना होगा…
    यही है वो तराजू जो हमे पत्थर को भगवान मानने पर मजबूर करता है,यही है वो विश्वास जो औलाद को कई बार ललकारता है की असली बाप की औलाद है तो आ जा मैदान में ,यही है वो विश्वास जो माँ का दूध याद दिलाता है,यही विश्वास दो अपरिचित स्त्री पुरूष को जोड़ कर एक परिवार बनाता है…
    कभी देखा है आपने किसी बच्चे को माँ की गोद में रोते हुए…नही ना क्योंकि उसे मालूम है यह जगह सबसे अधिक सुरक्षित है…हमे विश्वास है आसमाँ सर पर है जो हम पर गिरेगा नही…ये जमीं जिस पर हम खडे़ है पैरो तले से खिसकेगी नही…

    प्यार तो वो अमृत है जिसके पास होता है उसे कोई गम नही होता…मगर जो इसे अमृत समझने में भी अविश्वास करते है उन्हे खुद अपने आप से भी प्यार नही होता…

    @सागर जी की बात सत्य है प्यार को बयान करने के लिये इतनी लम्बी चौडी परिभाषा की कोई जरूरत नही है,ये तो दिल से दिल की राह है दिल खुब-ब-खुद ढूँढ लेता है…

    मेरे खयाल से hellohelloTesting को उनकी बात का जवाब मिल गया होगा…

    सुनीता(शानू)

  20. @hellohelloTesting
    i thank you for your always encouraging attitude but let readers feel and see what they want to read
    @सुनीता(शानू)
    its good you responded back
    @ सागर चन्द नाहर जी
    i am still new to hindi writing so please bear with my comments in english but final comments will be in hindi and also this charch is about the analysis of poem and not love

  21. @ सागर चन्द नाहर जी!
    बात तो आपकी सच है कि प्रेम अनुभूति का विषय है, परंतु कविताओं मे हम अनुभूतियाँ ही तो गाते हैं।

    “वियोगी होगा पहला कवि, आह से निकला होगा गान।”

    आह की अनुभूति और गान का प्रस्फुटन, यही तो कविता है। कितने कितने महाकाव्य लिख दिये गये इसी अनुभूति पर।

    @hellohelloTesting प्यार और पसंद वाली आपकी बात से सहमत हुआ जा सकता है, कई बार ऐसा होता है कि जिसे हम प्यार करते हैं, ज़रूरी नही कि उसकी हर बात पसंद ही हो, परंतु मुझे लगता है कि कवयित्री बात प्यार की ही करना चाहती हैं, पसंद की नही। भावनाएं आहत तभी होती हैं जब कोई हमें प्यार कर के फिर एहसास दिलाए कि तुम से भी प्यारा अब कोई और हो गया है।

  22. @kanchan singh chouhan
    भावनाएं आहत तभी होती हैं जब कोई हमें प्यार कर के फिर एहसास दिलाए कि तुम से भी प्यारा अब कोई और हो गया है।
    wonderful summarization i dont think even i could word it so well thanks kanchan

  23. @Sunita Ji
    वाह वाह!
    बहुत ही बढिया लिखा है आपने!
    This charcha concept is really nice. I never knew I would get to read such good lines.
    The truth is, I was not willing to comment on this, however, I just decided, lets see what happens… and this is really nice.
    You have explained very very nicely and there is no doubt, that I agree with you.
    जितनी बार भी मै आपके शब्द पढू, वह उतने ही खूबसूरत लग रहे है – इनमे कुछ जादु है शायद !

    There are examples where there is trust but no love and examples where there is love but no trust, however those examples are not significant – what you have said has much more weight. I like what you said and completely agree with it.

    Thanks for your wonderful reply!

    @Kanchan Ji
    You have indeed written a very good comment.
    Your hindi is very good. The first part of your reply is too rich in hindi!

    And Second part is really praiseworthy.
    “कवयित्री बात प्यार की ही करना चाहती ह” – I agree.

    “प्यार कर के फिर एहसास दिलाए कि तुम से भी प्यारा अब कोई और हो गया ह”
    This line is indeed very well worded. bahut acha likha hai apne. I would repeat that my only point is, that relationships should NOT be on liking – they should NOT be based on kaun kisko pyara hai.
    Once a relationship is made, once a commitment is made, it should be sacred.

    However Kanchan Ji, writing this above remark, has opened up another possibility in my mind space.

    I just realised, that there is no clear mention, that the female protagonist of the poem, is in any relation with the male person, who is deserting.

    I dont know about others, but I had assumed a prior relation between them till now. ( After such a long time, this assumption breaks!)

    and if there is no relation between them, then I would like to say, that the female protagonist is wrong in trying to put pressure on the male!
    (I know, I am going to get lots of brickbats for this, but if seen rationally, both males and females may like to meet as many ppl as possible, before committing a relationship! – this is what happens in real world and cannot be denied, whether someone likes it or not)

    and this is just a theoretical assessment of the poem in the new light, that the female protagonist, may not have any relation with the male.

    However I would like to add that by relation, I mean a commitment – whether formalised by rituals or in form of promise.

    Still, even after looking at the poem from this different light altogether, I would like to repeat that both – the female protagonist and the male are wrong in my opinion – the male says शायद मै उसे तुम से ज्यादा प्यार करता हूँ – so obviously he is weighing and comparing love, which is wrong, but also the female who wants to buy the weighing balance herself.

    anddddddddddddd ahem! may be I dont write very well, but why dont you all write my name as hellohelloTesting JI – “जी” भी तो होना चाहिए ना? नही ?? 🙂

  24. शास्त्री जी बुरा मत मानियेगा मगर हमे अच्छा नही लग रहा कि हम एक अन्जान को जवाब दें… क्यों घुघट की आड़ से सवाल हो रहे है? जब विवादो के घेरे मै हम भी बेपर्दा खड़े है तो ये… hellohelloTesting JI (चलिये जी भी कह ही देते है) घुँघट काढ़ कर बैठे है उनसे कहिये हमे बेहद खुशी हुई की उन्हे हमारा जवाब पसंद आया मगर जरा नकाब से बाहर आयें और हमे भी तो पता चले की रचना,कंचन और सुनीता के comments की खींचा-तानी कौन कर रहा है?

    सुनीता

  25. @सुनीता
    aap nae bilkul sahii kaha hae hellohelloTesting JI ko
    क्यों लोग गुमनाम रहना चाहते है
    किस से डरते है और क्यों
    क्यों छुपाते हें अपने नाम को
    विचारो की अभिव्यक्ती
    नाम के साथ हो
    तो लगता है की हम
    मानसिक रुप से आजाद हें
    mae toh pehlae hee inkae es ghughat sae dukhii hun aur yae kavita manae apane blog per inkae comments kae baad hee likhi thi
    per likhtae acha hae pershan bhii achae haen aur tareef karato bahut aur खींचा-तानी to anth heen

  26. वाह आपकी ये कविता भी बहुत अच्छी रही…विचारो की उथल-पुथल बहुत है आपके अन्तर्मन में… अच्छा लगा पढकर

  27. i got htese commments on my blog for the saem poem and i have pasted them here for all to read and recomment and keep the charch going

    एसा तराजू तो दिल में छिपा है…बहुत सुन्दर भाव अभिव्यक्ति है रचना जी…अच्छा लगा

    शानू

    June 26, 2007

    परमजीत बाली said…
    रचना जी,यही आज की वास्तविकता है।सुन्दर रचना है।

    May 30, 2007

    ज्ञानदत्त पाण्डेय Gyandutt Pandey said…
    क्योकि आज मुझे भी एक तराजू
    खरीदना है
    क्या पता कब ज़रूरत पर जाये
    प्यार को तोलने की

    यह तराजू तो बहुत सस्ता होगा. सभी लिये घूमते हैं इसे आजकल!

    May 30, 2007
    Beji said…
    आप भाव को इतने सपाट से शब्द देती हैं….कि आपकी अभिव्यक्ति दिल को छू जाती है…..।

    May 30, 2007

    मोहिन्दर कुमार said…
    प्यार को तोलने वाला तराजू मिले तो मुझे भी बताना मुझे भी खरीदना है एक…
    और वादे का क्या हुआ.. मैने कहा था अपने घर (ब्लाग) से निकल कर कभी हमारे घर (ब्लाग) पर आईये… आप नही. आये… भला क्यूं..भई दोस्ती भी कोई चीज है.. शायद प्यार वाले तराजू से दोस्ती भी तोल सकूं

    May 30, 2007

  28. रचना जी,
    शास्त्री जी का यह काफी अच्छा प्रयास लगा… मैंने शास्त्री सर को कहा था कि ऐसा कुछ होना चाहिए…मगर यह इस रुप में होगा…यह नहीं पता था…।
    पहले यहाँ जल्द न आने का माफी चाहुंगा…क्योंकि मेरा क्षेत्र ही ऐसा है की समय की कमी हमेशा होती है और इन दिनों तो काफी व्यस्तता चल रही है…।

    आलोचना करना इतना आसान नहीं होता…मेरा मानना है कि आपकी इस कविता पर कुछ भी कहना अत्यंत मुश्किल है…प्रेम की परिभाषा व्यक्ति के अपने मानसिक सोंच के अनुसार आज तक बनती आई है…
    जैसा व्यक्तित्व वैसी प्रेम-भाषा,कह्ते हैं कि अगर एक पत्थर किसी शिल्पकार के हाथ में आ जाए तो मूर्ति बन जाता है अगर अपराधी को मिल जाए तो हथियार और किसी धार्मिक व्यक्ति इसे पा ले तो यह भगवान का रुप ले लेता है…तो सब हमारी सोंच का परिणाम है…
    रिस्तों में अक्सर ऐसा देखा जाता है कि हमारे माता-पिता जो सालों
    स्नेह की वर्षा करते है पुत्रों-पुत्रियों पर मगर एक अनाम सा रिस्ता इसे दो पल में भुला देने के लिए काफी होता है और हम अपने माता-पिता को क्षणों में ही भुला देते है…ज्यादा कहना तो नहीं चाहुंगा पर आप समझ सकेंगी जो मैंने कहा है…
    मगर एकबात है कि आपकी कविता में NEW WAVE नजर आता है…आपकी कविता निश्चित ही “नई कविता” है इसमें कोई संदेह नहीं है…।
    धन्यवाद!!!

  29. मैं यहां पर यह रेखांकित करना चाहता हूं कि दिव्याभ द्वारा दिया गया सुझाव इस माला की पहली कडी है.

  30. स्नेह की वर्षा करते है पुत्रों-पुत्रियों पर मगर एक अनाम सा रिस्ता इसे दो पल में भुला देने के लिए काफी होता है और हम अपने माता-पिता को क्षणों में ही भुला देते है…ज्यादा कहना तो नहीं चाहुंगा पर आप समझ सकेंगी जो मैंने कहा है…

    i am writing a poem on this its onway should be there this weekend a real life poem

  31. प्यार पर तकरार में मेरी चार पंक्ति को भी शामिल करें।

    इस जहां में जो प्यार है
    उसकी मान्यताएं तो पूर्ववत हैं
    पर आस्था बदलते देर नहीं लगती
    रास्ते वही होते हैं
    पर लक्ष्य बदलते देर नहीं लगती…!

    शुक्रिया

  32. मेरी इस कविता को सर ने क्यो चुना है मै नहीं जानती । अपनी इस कविता से मुझे अपनी कुछ दुसरी कविताए ज़्यादा सार पूरण लगती है । पर सर के चुनाव पर प्रश्न चिन्ह लगना गलत होगा क्योकि पसंद का कोई मापदण्ड नहीं होता । उसी तरह ऐसा कोई तराजू भी नहीं होता है जिसमे प्यार या कोई भी भावना तुल सके । पर शब्दो को तराजू ज़रूर बनाया जा सकता है । इस कविता मै एक प्रश्न है जो अगर मै ऊपर लिख देती तो ये कविता सीधी और सपाट हों जाती । एक शादीशुदा पुरुष से एक स्त्री का संबंध है और वह बिना किसी शिक़ायत के इस संबंध को जीती है पर एक दिन वह पूछती है” तुम हिम्मत क्यो नहीं करते और क्यो अपनी पत्नी से संबंध खतम करके मेरे साथ सम्मान से नहीं रहना चाहते ? ” पुरुष का ये कहना कि “नहीं छोड़ुगा मै उसे ये मेरा फैसला है क्योकी शायद मै उसे तुम से ज्यादा प्यार करता हूँ ” स्त्री को एहसास दिलाता है की पुरुष वहाँ नाखुश नहीं है और उसी समय ये कविता जनम लेती हे . वह स्त्री जो बिना किसी शर्त के प्यार का रिश्ता निभा रही थी उस पुरुष से अलग हो जाती है . बाक़ी सारी बाते और वह पुरुष से नही करती हे वो तो उसकी सोच मे हे । वह समझ्ना चाहती है की वह तो अकेली है इस लिये इस सम्बन्ध मे है पर पुरुष जिस के पास इतने सम्बन्ध है और वह उनसे नाखुश भी नही है क्यो इस सम्बन्ध मे है । वह प्यार के साथ तो बिना किसी शर्त के रह सकती है अगर उसे ये विश्वास हों की पुरुष की चाहत सिर्फ उसके लिये है पर वह पुरुष के बही खाते का पन्ना नहीं बनना चाहती है ।
    अन्त मे मे सिर्फ इतना कहुगी की “जा की रही भावना जैसी ” अगर
    @ hellohelloTesting
    को कविता revengeful लगी है तो कहीं उनके मन मे ” बदला ” होगा
    @ kanchan
    को कविता आहत मन की पुकार लगी तो शायद वह आहत हुई होगी
    @ सुनीता
    को अगर एसा तराजू नही दिखा है तो वह अपनी जिन्दगी मे खुश हें
    @ सागर चन्द नाहर जी
    अभी प्यार को खोज रहें है दर्द को समझने मे समय लगेगा !!!!
    @divyabh
    “जा की रही भावना जैसी ” का ही अनुमोदन करते है
    @ umashankar सिंह
    की कविता भी एक जवाब है
    बाक़ी कमेंट्स ब्लोग पर थे उन्हे मे इस परिचर्चा का हिस्सा नहीं मानती हूँ
    अन्त मे बस इतना ही कहूगी
    मेरे शब्दो को कविता बना दिया आप सब की टिप्पणीओ ने अगर आप सब ना होते तो शब्द कविता ना बनते । आप सब को मेरा नमन , धन्यवाद कह कर आप सब को पराया नही करूगी ।
    अपना नेह मेरे शब्दो पर बनाये रखे
    रचना

  33. Rachna Ji’s remarks are really nice.
    At least for me, her comments make the charcha concept worth it and completely successful.

    On her blog, the readers(including me) are trying to make sense of the poem(enjoying the poem) from our own experiences and ideas but she never gives any comment on her blog – she has all the fun in reading whatever everybody is saying and we never get to hear her side of the story – sirf ishare hi ishare hain, khoobsurat se shabdo ke, ek kavita ke format mein.

    She never gives any comments on her blog – so its really satisfying to read her comments here.

    and jitni khoobsurati unki poetry mein hai, utni hi unke comment likhne ke style mein bhi hai – bahut accha laga comment pad ke.

    The truth is that even once, I did NOT think, from this perspective, that the female protagonist could be the one who has a no-name relation with the male – I only thought that may be the female protagonist is the wife – but not the other way round – MIND BLOCKSSSSSS!

    Its probably because I did not completely understand these lines ..
    मै प्यार मे रिश्ता ढूंढ
    रही थी क्योंकि
    रिश्तों से प्यार नहीं मिला था

    They could have hinted that the female protagonist, does not have a formal relation with the male, but a relationship of love but I could not get to that understanding …. a complete failure on my part here.

    so much for the theoretical assessment of the poem in the new light that we have …

    Very curiously, you had asked in your July 2 comments that “how far has the author succeeded in saying what she wants” and I wondered how can we possibly know, what you want to say – diff experiences, diff outlooks …..

    However, now that you have informed us of what you wanted to convey, I think that your poem does not do justice. (Pls dont take me in your negative light again – I am only honestly doing my work as a commentator..)

    Specifically, I would like to comment on this picturisation by you

    “वह प्यार के साथ तो बिना किसी शर्त के रह सकती है अगर उसे ये विश्वास हों की पुरुष की चाहत सिर्फ उसके लिये ह”

    This line is contradictory in itself.

    The second part of the line is itself a condition.

    And as you yourself put it – the poem starts from a question – a condition, put by the female protagonist to leave his wife…

    “तुम हिम्मत क्यो नहीं करते और क्यो अपनी पत्नी से संबंध खतम करके मेरे साथ सम्मान से नहीं रहना चाहते ? ”

    So
    “वह प्यार के साथ तो बिना किसी शर्त के रह सकती है ” is obviously NOT a correct picture and if this is what you wanted to convey, then the poem does not do justice because the poem speaks of conditional love (again please excuse me but this is only theoretical assessment – I hate doing it but if I dont do it, I am not fulfilling my duty as a commentator …)

    Also,
    “वह समझ्ना चाहती है की वह तो अकेली है इस लिये इस सम्बन्ध मे है पर पुरुष जिस के पास इतने सम्बन्ध है और वह उनसे नाखुश भी नही है क्यो इस सम्बन्ध मे है । ”
    is a very very valid question.

    However why doesnt your poem stress on this question… why doesnt the protagonist ask the reader this question – directly or indirectly?? The protagonist instead straight away goes into ledger balances and her wish to purchase a love-weighing-balance(what a word, if such a thing exists!)…

    Please note after reading your comment, I have full sympathy with the female protagonist, however, when I read your poem, this does not happen, so obviously I think I can say that the poem does not do justice to your visualisation…. hope you will not put me in your bad books….. I am only completing my job… hope u will understand..

    I found your 2 July comment very interesting, so I would like to bring it into picture again …

    > How they feel about the poem.
    I still think its revengeful ( may be there is some “badla” in me – but thank God, you put badla in quotes, otherwise I might have fought with you again… just joking… I like your style..)

    > is it ok in todays context .
    Perfectly OK.

    > how far has the author suceeded in
    > saying what she wants
    may be 60-70% (Only my opinion, which has no value – but at least I could not get the same picture as you are giving in your summary comment!)

    > and also what they unerstand the author is saying.
    hmmmmmmmm….. u know…

    > the readers have the freedom on
    > this poem to rip it apart and
    > give their feed back
    hope we did it!

    > and then the author should have
    > a comment to give his/her opinion
    THIS IS THE BEST PART OF THIS CHARCHA – others have also written well but this is “ID ka chand” – so rare, I have never read your comments on your poetry before…

    However I still await, Shastri Ji’s comments – it would be really nice to read him too.. I hope he will not disappoint us and will find some spare time from his busy ……

    THANKS EVERYBODY FOR YOUR READING AND PARTICIPATION IN THIS CHARCHA!

  34. and one more thing, I realise that “ppl want to know who they are replying to” (second electric current to me) and I was very hesitant to participate in this charcha because of this reason also… however since I have taken some part in it, I posted the above comment, just to complete my job..

    Identity bhi jaroor batata, magar mere paas koi bhi identity card nahin hai, purani identity maine khudh nahin sweekar ki, aur nayi identity abhi tak bana nahin paya hoon, isliye shamaa karein… bas isi ek charcha mein bhaag liya hai.. aage se apko mere karan bura nahin lagega..

    I understand your viewpoint perfectly that replying to someone behind the dark curtain is a bit of a problem.. just that I dont have any good solution right now.. I dont wish to use any pseudonym any more now… (hhT is not my pseudonym, just a temporary joke… and I want to say that Sunita Ji and Rachna Ji are really simple ppl – when I am using hhT as my name – theres really no need for you to say helllllllllo helllllllllllo testing JI 😉
    you could have said hhT ji! u all r really nice and simple 😉 GOD BLESS YOU!

    Thanks for this charcha! 🙂

Leave a Reply to kanchan chouhan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *